به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، در آغاز این نشست، دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی به برنامه طرح تحول راهبردی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۴ طرحی با عنوان طرح تحول راهبردی در دانشگاه تصویب شد تا بر اساس این طرح دانشگاه تا سال ۱۴۰۴ هدف و برنامه مشخصی داشته باشد و هدف از تدوین این طرح ارتقای دانشگاه تربیت مدرس و رسیدن به تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در حوزه دانشگاههای جامع است.
وی تصریح کرد: طرح تحول و یا برنامه راهبردی چهار اولویت اصلی دارد که تعامل میان بخشی و میان رشتهای، برون گرایی و حضور فعال بینالمللی، خوداتکایی، پایداری اقتصادی و مدیریتی و سرآمدی همه جانبه در کیفیت آموزشی و پژوهشی از جمله اولویتهای اصلی این برنامه راهبردی است.
رییس دانشگاه تربیت مدری یادآور شد: طرح تحول راهبردی از سال ۱۳۹۵ در دانشگاه اجرایی و طی موجهای شش ماه یک بار، به صورت بستههای کوچک موفقیت ادامه یافته است. در این بستهها، اهداف مقطعی برای پیموده شدن پلههای موفقیت ارتقای دانشگاه تدوین شده است و حوزههای مختلف آموزش، پژوهش و غیره را شامل میشود.
دکتر احمدی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۷۴ پروژه یا بسته شش ماهه برای برنامه راهبردی دانشگاه تربیت مدرس تعریف شده است که بیش از نیمی از آنها تا مهر ۹۸ به پایان رسیده است.
دکتر احمدی تاکید کرد: برای ارزیابی موفقیت اجرای طرح تحول راهبردی، خروجی بسته های موفقیت پس از پایان هر ۶ ماه، تعریف و چگونگی تحقق اهداف آن بررسی و مورد ارزیابی قرار می گیرد و امیدوار هستیم در میان مدت یعنی ۵ تا ۱۰ سال آثار محسوس آن را در سطح جامعه مشاهده کنیم.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم آثار میان مدت و بلند مدت برنامه راهبردی دانشگاه را در سطح ملی مشاهده کنیم، یک مدل دینامیکی و مدل منطق تهیه شد تا بتواند شاخصهای این حرکت را تبیین کند و برای توسعه سرعت حرکت برنامه راهکار در نظر بگیرند.
وی گفت: یکی از این شاخصها، شاخص هوشمندی در پذیرش دانشجوی کیفی در دانشگاه تربیت مدرس است و در این مورد ۳۷ روال داریم که شاخص های آن تعریف شده و اگر بتوانیم درصدی از ورودی های خود را از فارغ التحصیلان دانشگاههای بزرگ کشور جذب نماییم، میتوانیم تعدادی از دانشجویان باکیفیت را در دانشگاه داشته باشیم. ما باید انتظارات دانشجویان را پاسخ بدهیم و شکاف بین انتظارات و پاسخگویی را نیز بسنجیم و آنها را چاره جویی کنیم و بتوانیم رضایت دانشجویان را کسب نماییم و بیان رضایت دانشجویان به سایرین باعث می شود تا این چرخه رشد کند و هوشمندی در پذیرش دانشجوی کیفی رخ دهد.
رییس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: برای اینکه ما بهترین الگوی پیشرفت را داشته باشیم باید تلاش کنیم تا به تراز دانشگاههای برتر دنیا ارتقا پیدا کنیم و امیدوار هستیم تا سال ۱۴۰۴ به این هدف مهم دست یابیم.
در ادامه دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در سخنانی اظهار داشت: پس از شیوع کرونا، دانشگاه ها و آموزش عالی دچار مشکلاتی شد که البته دانشگاههای کشور آموزش مجازی و الکترونیک را در دستور کار قرار دادند و بر خلاف افرادی که در این راه ساز مخالف می زدند، این شیوه تاکنون به خوبی اجرا شد.
وی گفت: تجربه آموزش مجازی که تا امروز انجام شده نشان داد می توان آموزش الکترونیک را با کیفیتی قابل قبول ارائه داد. هرچند که متاسفانه عده قلیلی از دانشجویان فضای اعتراضی علیه آموزش مجازی ایجاد کردند.
رییس دانشگاه تهران با تاکید به اینکه این نشست می تواند برای بر طرف کردن نقص های آموزش الکترونیک موثر واقع شود، افزود: در حال حاضر آموزشهای مجازی موجب شد که دانشجویان در خانه بمانند و در عین حال بدون اتلاف وقت به امر آموزش نیز بپردازند.
دکتر نیلی با بیان اینکه باید نقص های آموزش الکترونیک را پذیرفت، اظهار داشت: همه دنیا پس از شیوع کرونا شرایط یکسان و مشابهی را تجربه کردند و شاید در این میان دانشگاه ها نقش بزرگتری برای متوقف نشدن آموزش ایفا کردند البته تجهیزات برای بعضی از دانشجویان، زیرساخت های الکترونیکی در بعضی دانشگاه ها و اساتیدی که تجربه کافی در آموزش مجازی نداشتند، مشکلاتی ایجاد کرد ولی با مدیریت صحیح می توان بحران کرونا را تحت کنترل گرفت.
رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش الکترونیک یک دستاورد برای کشور است، اظهار داشت: به رغم جهشی که برای آموزش الکترونیک کشور ایجاد شد، اقتصاد و کسب و کارها باچالش همراه بود. همچنین بیشتر مشاغل و کارگران و دیگر کسب و کارها به دلیل شیوع کرونا متضرر شدند و شاید تنها حقوق بگیران دولت از حاشیه امنیت برخوردار بودند.
دکتر نیلی تاکید کرد: ارائه راهکارها برای عبور از بحرانهای فعلی یکی از انتظاراتی است که از دانشگاهها میرود و ما در این زمینه پیشنهاداتی را به دولت ارائه دادیم. امیدوار هستم نشستهای مربوط به این موضوع را با قدرت ادامه بدهیم و بیاندیشیم که چگونه در شرایط فعلی و همچنین بعد از کرونا کشور را اداره کنیم. یادمان باشد به دلیل کم تجربگی جهان در حوزه مقابله با کرونا، هر کشوری که اقدام مفید و موثر انجام بدهد الگویی برای سایر کشورها خواهد بود چرا که همه دنیا تشنه یادگیری کشورها در این زمینه هستند.
رئیس دانشگاه تهران همچنین در خصوص میزان فعالیت مراکز علمی و فناوری کشور برای حل بحران ناشی از شیوع کرونا ویروس افزود: شاید نقیصهای که در این زمینه وجود دارد این است که یک ستاد ملی مدیریت علم و فناوری برای مقابله با کرونا در کشور وجود ندارد. با پیشبینیهایی که میشود هم به لحاظ درمان و هم واکسن این موضوع در کوتاه مدت به قطعیت نخواهد رسید. ما باید بیش از گذشته در این زمینه فعال شویم و امیدوارم افتخار پیدا کردن یک داروی قطعی یا واکسن نصیب ایرانیان شود و شرط این موفقیت این است که هم پول هزینه کنیم و هم اینکه ستادی شکل بگیرد که این سازمان در سطح کشور فعالیت خود را انجام دهد.
وی گفت: از آنجا که کرونا همه بخشهای جامعه رادربرگرفته همه دانشگاه ها می توانند در کنار دانشگاه های علوم پزشکی برای بحران کرونا در زمینه های اقتصادی و اجتماعی موثر واقع شوند.
در این نشست دکتر سمنانیان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در خصوص تاثیر کرونا بر وضعیت فعلی دانشگاه ها مطالبی را عنوان کرد.
گفتنی است در این نشست که دکتر احمدی و دکتر نیلی به صورت حضوری و سایر روسای دانشگاهها از طریق ویدیو کنفرانس در آن حضور داشتند؛ موضوعها و مسائلی چون بحث و تبادل نظر درباره چگونگی تداوم فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، اجرایی و دانشجویی دانشگاههای عضو، تعیین تکلیف شهریه دانشجویان شهریهپرداز ایرانی و خارجی در نیم سال جاری و بررسی راهکارهای جلب حمایتهای دولت برای پشتیبانی از دانشگاهها جهت تقویت زیر ساختهای آموزش غیر حضوری، وضعیت بودجه و پیگیری دریافت تنخواه از سازمان مدیریت و برنامهریزی و نحوه تأمین منابع مالی افزایش حقوق اسفند ماه ۹۸، بررسی امکان پذیرش دانشجو در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل امکان عدم تخلیه خوابگاهها و مشکلات ناشی از آن، بررسی نحوه مالکیت معنوی محتوای آموزشهای الکترونیک و امور جاری مورد بررسی قرار گرفت.
روابط عمومی دانشگاه صنعتی سیرجان