مقدمه
علوم کامپیوتر یکی از کلاسیک ترین رشته ها در گروه رشته های کامپیوتر است که بر مبانی و اصول کامپیوتر تاکید بسیار دارد. علوم کامپیوتر پل ارتباطی دانش کامپیوتر و ریاضی است و مهمترین هدف آن دستیابی به بهترین الگوریتمهای موجود (روشهای حل مسأله) در کمترین زمان و با کمترین خطا و بیشترین دقت است.
به عبارت دیگر هدف این رشته تربیت گروهی متخصص کامپیوتر است که با دید ریاضیتر و منطقیتر به حل مسائل مطرح شده در علوم کامپیوتر یا ریاضی بپردازند.
تاریخچه
یافته های اولیه از چیزی که بعدها علوم کامپیوتر نامیده شد مربوط به قبل از اختراع کامپیوتر است، زمانیکه ماشین هایی مانند چرتکه برای محاسبه کارهای عددی قرن ها قبل اختراع شد.
در حوالی دهه ۴۰ همچنانکه ماشین های محاسباتی توسعه داده می شد، واژه کامپیوتر اختراع شد. وقتی معلوم شد که کامپیوتر تنها برای محاسابات کارایی ندارد رشته علوم کامپیوتر به صورت رشته ای دانشگاهی در دهه ۶۰ میلادی گسترش یافت که با استقبال دانش آموزان رو برو شد.
کاربرد و زیر شاخه ها
کاربردها در علم رایانه
۱. یک تعریف رسمی برای محاسبات و محاسبه پذیری و اثبات مسائلی که غیرقابل حل و سخت است.
۲. مفهوم زبان برنامه نویسی ابزاری برای بیان دقیق اطلاعات تحلیل پذیر در سطوح مختلف انتزاع است.
کاربردها خارج از علم رایانه
۱. موجب بوجود آمدن انقلاب دیجیتال شد که به عصر اطلاعات فعلی منجر شد.
۲.در رمزنگاری شکسته شدن کد انیگما کمکی اساسی برای پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم شده است.
۳. محاسبات علمی مطالعه پیشرفت ذهن و بررسی ژنوم انسانی در پروژه ژنوم انسانی را ممکن ساخت.
زیر شاخه ها
این رشته دارای چهار حیطه محاسبات علمی، نظریه الگوریتمها، سختافزار، سیستمهای اطلاعاتیاست.محاسبات علمی در زمینه برنامهریزی خطی ، غیرخطی ، آنالیز عددی و نرمافزار در ریاضی است ؛ یعنی در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه میشود.
نظریه الگوریتمها به بررسی راههای مختلف حل مسئله به یاری روشهای بهینهتر ، سریعتر و بهتر میپردازد . به عبارت دیگر هدف این گرایش پیادهسازی و بهینه کردن الگوریتم است.
معماری یا ساختار کامپیوتر نیز در حیطه سختافزار مطالعه میشوند و سیستمهای اطلاعاتی هم به مدیریت پروژههای نرمافزاری و سیستمهای اطلاعاتی پرداخته است .
نظریه الگوریتمها به بررسی راههای مختلف حل مسئله به یاری روشهای بهینهتر ، سریعتر و بهتر میپردازد . به عبارت دیگر هدف این گرایش پیادهسازی و بهینه کردن الگوریتم است.
معماری یا ساختار کامپیوتر نیز در حیطه سختافزار مطالعه میشوند و سیستمهای اطلاعاتی هم به مدیریت پروژههای نرمافزاری و سیستمهای اطلاعاتی پرداخته است .
تسلط و علاقه به ریاضیات شرط اول موفقیت در رشته علوم کامپیوتر است و دانشجوی این رشته باید بتواند با استدلال ریاضی با مسائل برخورد نماید . در ضمن باید اطلاعات عمومی خوبی داشته و حتی پس از فارغالتحصیلی به مطالعه و تحقیق پشت نکند چون در طی تحصیل تنها اطلاعات پایهای و کلی را فرا میگیرد و برای حضور در بازار کار باید خود تلاش کند و اهل مطالعه و تحقیق باشد.
موقعیتهای شغلی فارغالتحصیل علوم کامپیوتر شباهت بسیاری با مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار دارد اما در کل نقش فارغالتحصیل این رشته به عنوان مدیر و هماهنگ کننده بسیار مهم و قابل توجه است. فردی که مسئول انتخاب راهحل مسائل و حل آنها همچنین تقسیم الگوریتمها در بین مهندسین نرمافزار و در انتها جمع کردن قسمتهای توزیع شده میباشد.