آیین تقدیر و معارفه رییس دانشگاه صنعتی سیرجان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی سیرجان،مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه صنعتی سیرجان و تکریم و تقدیر از خدمات ریاست پیشین دانشگاه در روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در محل سالن اجتماعات دانشگاه، با حضور دکتر مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت عتف، شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان، رؤسای دانشگاه‌های این استان، اعضای هیئت‌علمی و پرسنل دانشگاه و جمعی از مدیران شهرستان و نمایندگان صنایع و معادن برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن استناد بر سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری به اهمیت دانشگاه در جامعه و پیشرفت آن اشاره کرد و گفت: دانشگاه مبدأ همه تحولات است و دانشگاه است که باید جامعه را بسازد. دانشجویان زمامدار امور کشور هستند و کسانی که تربیت‌کنندگان دانشجویان هستند باید افرادی متخصص، متعهد و مؤمن باشند تا با تربیت دانشجویانی از همین دست، جامعه را به کمال برسانند. وی افزود: در دانشگاه صنعتی سیرجان از بدو تأسیس تاکنون افرادی که مدیریت دانشگاه را به عهده داشتند افراد متعهد و مؤمن بودند و امروز هم قرار است شخصی معرفی شود که جوانی مؤمن، متعهد، انقلابی و جزو پژوهشگران برتر استان است.

 

در ادامه مراسم، دکتر علی محمودی‌نژاد ریاست پیشین دانشگاه، گزارشی از عملکرد چهارساله ارائه داد که شامل پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی، ارتقای آشپزخانه، سلف‌سرویس، اماکن ورزشی و خوابگاه‌ها، اقدامات فرهنگی و افتخاراتی در زمینه پژوهشی و … می‌باشد.

دکتر محمودی‌نژاد همچنین از دکتر فرخی و سایر مسئولان شهرستان، استان و وزارت عتف درخواست کرد که موانع و مشکلات ساخت خوابگاه‌های دانشجویی را پیگیری کنند و با هم‌افزایی و همیاری با دکتر محمودآبادی به ارتقاء دانشگاه کمک کنند.

در ادامه، شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان، از سردار سلیمانی به‌عنوان خورشیدی درخشان در میان ستارگان کرمان نام برد و ایشان را افتخار کرمان دانست و گفت: حضور مرقد مطهر ایشان باعث شد مسئولیت ما در دیار سنگین‌تر شده و مسئولیت دانشگاه در این میان از همه ارگان‌ها سنگین‌تر است چراکه پیشرفت کشور، استان و شهرستان درگرو پیشرفت دانشگاه است. وی افزود: دکتر محمودی‌نژاد  تلاش‌ها و خدمات بی‌دریغی در راستای پیشرفت دانشگاه انجام دادند و دانشگاه را به عالی‌ترین شکل ممکن به دکتر محمودآبادی سپردند. برای تمامی سیرجانی‌ها باعث افتخار است که دانشگاه صنعتی سیرجان صاحب رتبه‌ها و افتخارات کشوری و استانی است.

 

دکتر حسین اکبری‌فرد، ریاست دانشگاه باهنر کرمان نیز گفت: دانشگاه سه رسالت مهم و اساسی دارد: مرجعیت علمی، کادرسازی و حل مسائل جامعه که ما امیدواریم با نگاه جامعه‌محور رسالت دانشگاه را به نحو احسن انجام دهیم و در این راه همراه دکتر محمودآبادی هستیم.

در ادامه، دکتر مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت عتف با بیان اینکه از دانشگاه نسل اول یا انتقال دانش مدت‌هاست عبور کرده‌ایم و دانشگاه‌های دنیا در حال حرکت به نسل پنجم دانشگاه هستند، گفت: ما باید در مسیر دانشگاه نسل پنجم که همان دانشگاه انسان‌ساز، مکتب ساز، تمدن‌ساز و نیازمحور است حرکت کنیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها دیگر مجموعه علمی محض نخواهند بود، بلکه باید در حوزه مسئولیت اجتماعی تعهدپذیر باشند یعنی نسبت به سعادت جامعه، نسبت به تمدن‌سازی، نسبت به انسان‌سازی و نسبت به پیشرفت کشور تعهد داشته باشند.

دکتر فرخی ادامه داد: در نسل پنجم دانشگاه‌ها، باید به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب به سمت دانشگاه تاثیرگذار و انسان‌ساز حرکت کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهت‌گیری علم، اظهار داشت: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال تثبیت مرجعیت علمی در منطقه هستیم و این مرجعیت یکی از حوزه‌های مهم در جهت‌گیری علم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما وارد حوزه‌های فناوری و اجتماعی شویم، به جرئت می‌توان گفت به مرجعیت علمی وارد شده‌ایم و در این راستا اقداماتی در وزارت علوم در حال انجام است تا این مرجعیت علمی تحقق پیدا کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انطباق یکی از برنامه‌های ارائه‌شده وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی با سند دانشگاه اسلامی و تأکید بر عملیاتی کردن این برنامه‌ها توسط روسای دانشگاه‌ها گفت: مأموریت‌ها و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی برای جامعه دانشگاهی با مشارکت اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تعریف و تعیین شود و بر این اساس نظام ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اعضای هیئت‌علمی متحول و مأموریت گرا شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان افزود: در حوزه‌های فرهنگی نیز تلاش مجموعه وزارت علوم، تقویت بنیان خانواده و هویت آرمان‌خواهی و عدالت‌خواهی در حوزه‌های دانشجویی است و انتظار داریم دانشجویان به فرمایش مقام معظم رهبری، مؤذن دانشگاه و مؤذن جامعه باشند و به‌عنوان چشم بیدار جامعه، کم‌وکاستی‌های جامعه را ببینند و انتقاد کنند و معتقدیم این راه می‌تواند ما را به توسعه متوازن و بهتری برساند.

دکتر فرخی با گریز به اینکه تهیه و تدوین برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه کشور از مهم‌ترین اولویت نمایندگان در سال جدید است افزود: برای بهبود عملکرد فرایند تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه کشور در سرفصل امور علم و فناوری دانشگاهیان بایستی نقش فعالی را ایفا نمایند و اتاق‌های فکر استانی بهترین مکان برای ارائه پیشنهاد‌ها به نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در جهت همراهی با فرایند تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه کشور است.

به گفته فرخی توجه ویژه وزیر علوم تحقیقات و فناوری به دیپلماسی علمی کشور در منطقه و جهان و استفاده از افراد جوان، مؤمن و انقلابی به‌ویژه در سطوح عالی مدیریتی وزارتخانه و دانشگاه‌ها، منجر به تحرک، رشد و بالندگی آموزش عالی شده است و در این راستا از دانشگاه‌ها انتظار همراهی می‌رود.

دکتر فرخی در رابطه با مسائل حقوقی دانشگاه صنعتی سیرجان نیز گفت: این دانشگاه زیرساخت‌های لازم برای توسعه و پیشرفت را داراست و برای توسعه رشته‌های موردنیاز این شهرستان، به‌شرط آنکه توسعه رشته‌ها مطابق با حداقل‌های موردنیاز شورای گسترش آموزش عالی و از طرفی منجر به تضعیف دانشگاه‌های هم‌جوار نشود، حمایت می‌شود.

معاون وزیر علوم با حمایت از تلاش‌های دانشگاه در خصوص اراضی دانشگاه افزود: دفتر حقوقی وزارت عتف را در بحث مستندسازی زمین‌های دانشگاه مأمور خواهیم کرد تا پیگیر موضوع شوند.

وی همچنین گفت: تلاش خواهیم کرد در اعتبارات سفرهای استانی دولت، اعتبار موردنیاز ساخت خوابگاه را در دانشگاه صنعتی پیش‌بینی نماییم، مضاف بر اینکه اعتباری را برای رفع مباحث رفاهی خوابگاه‌ها و دانشجویان دانشگاه تخصیص دهیم.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود، از خدمات رئیس سابق دانشگاه صنعتی سیرجان و سایر رؤسای اسبق این دانشگاه، تشکر و قدردانی کرد و ضمن تبریک به سرپرست جدید دانشگاه صنعتی سیرجان اظهار داشت: از دکتر محمودآبادی انتظار داریم دوران جدید دانشگاه صنعتی سیرجان، دوران تحول و جهش باشد.

در ادامه مراسم، دکتر محمدجواد محمودآبادی سرپرست دانشگاه از زحمات همه رؤسای پیشین، دکتر غلام عباس بارانی، دکتر محمدباقر رهنما و دکتر علی محمودی‌نژاد که برای گسترش و پیشرفت دانشگاه زحمت کشیدند تشکر و قدردانی کرد .

دکتر محمودآبادی همچنین با نگاهی به سال‌های پیش رو گفت: در حوزه آموزش، تغییراتی که وزارت علوم در تدوین سرفصل‌های درسی شروع کرده می‌بایست در کانون توجهات دانشگاه قرار گیرد و در کنار آن با اختیاری که وزارت علوم در حوزه دروس مهارتی به ما داده است باید در جهت افزایش توان اشتغال‌پذیری دانشجویان استفاده کرد. در حوزه پژوهش و فناوری، ترغیب اعضای هیئت‌علمی به تأسیس واحدهای فناور در مرکز رشد و ایجاد شرکت دانش‌بنیان باید در دستور کار قرار گیرد، در حوزه‌های عمرانی قدم اول تکمیل ساختمان خوابگاه و بعد از آن تأسیس یک ساختمان برای مرکز رشد است و توجه بیشتر به حوزه فرهنگ و فعالین این حوزه از برنامه‌های آینده ما در دانشگاه صنعتی خواهد بود.

در ادامه مراسم، از خدمات ریاست سابق دانشگاه با اهداء لوح سپاس، قدردانی و حکم انتصاب سرپرست جدید و همچنین هدایایی از طرف سازمان‌های مختلف شهرستان و استان، به ریاست پیشین و سرپرست جدید، اهدا شد.

در ادامه مراسم، از خدمات ریاست سابق دانشگاه با اهداء لوح سپاس، قدردانی و حکم انتصاب سرپرست جدید و همچنین هدایایی از طرف سازمان‌های مختلف شهرستان و استان، به ریاست پیشین و سرپرست جدید، اهدا شد.

 

روابط عمومی دانشگاه صنعتی سیرجان