دکتر عبداللهی نژاد در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تأکید کرد:

دکتر عبداللهی نژاد در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تأکید کرد:

راهبرد اصلی ما استفاده از همه ظرفیت‌ها برای بازتاب درست، دقیق و بهنگام دستاوردهای آموزش عالی است/جشنواره ملی روابط عمومی‌های برتر آموزش عالی ماه آینده برگزار می‌شود

دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد، با بیان اینکه در دوران پرچالش کنونی، مردم و مسئولان باید بیش از گذشته در جریان اقدامات ارزشمند استادان، دانشجویان، صاحبنظران و پژوهشگران دانشگاهی و نهاد آموزش عالی در حل مشکلات و ارائه راه حل های برون رفت از بحران های کشور قرار گیرند، تاکید کرد: راهبرد اصلی اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، استفاده از همه ظرفیت ها برای بازتاب درست، دقیق و بهنگام دستاوردهای آموزش عالی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و منابع انسانی، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم و حدود ۱۰۰ تن از مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور برگزار شد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در ابتدای سخنان خود با تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه: روز ارتباطات و روابط عمومی به همکاران و مدیران روابط عمومی مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار داشت: «ما در ابتدای مسیر هستیم. ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود. امروز بایستی بیش از پیش دستاوردهای آموزش عالی کشور به خصوص فعالیت‌های چند ماه اخیر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مقابله با بیماری کرونا را برجسته کرده و به شکل مطلوبی از طریق ابزارهای مختلف ارتباطی و اطلاع رسانی منتشر کنیم.
عبداللهی نژاد در ادامه سخنان خود به مرور اقدامات و فعالیت‌های اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در دو سال اخیر پرداخت و گفت: «فعال کردن ارتباطات رسانه‌ای با تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی و فضای مجازی برای انعکاس مطلوب دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاه‌ها و مؤسسات و نیز فعال نمودن ظرفیت‌های مغفول مانده در اداره کل واستفاده از ابزارها و امکانات موجود برای پوشش وسیع، سریع و بهنگام و دقیق دستاوردها از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته هستند. اخبار منتشر شده آموزش عالی در قالب‌های خبرنامه آموزش عالی، شبکه‌های اجتماعی، برد الکترونیکی و استقرار نمایشگر بوده و در کنار این موارد به تغییر فرم و محتوای وب سایت نیز توجه ویژه ای شده است.
به گفته عبداللهی نژاد، با تغییر شکل (فرم) وبسایت وزارت علوم در یک سال و نیم گذشته مبتنی بر مختصات و ویژگی‌های علمی و حرفه‌ای روزنامه نگاری سایبر و اضافه شدن امکان انتشار محتواهای چندرسانه ای میزان مخاطبان وبسایت بیش از گذشته افزایش یافت و اکنون به نقطه خوبی از میزان بازدید صفحه اصلی و صفحات دیگر وبسایت وزارت رسیده‌ایم. این مساله به همراه سرعت و دقت در مخابره اخبار ستاد وزارت و گزارش‌های دستاوردهای حوزه آموزش عالی و انتشار حرفه‌ای آنها باعث شده است که وبسایت msrt.ir به عنوان مرجع مهم خبری حوزه علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور مدنظر رسانه‌ها و مخاطبان قرار گیرد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم افزود: یکی از اقدامات خوبی که در دو سال اخیر انجام شده تولید و انتشار محتواهای چندرسانه ای در ستاد وزارت و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در قالب اینفوگرافی و موشن گرافی بوده که الحمدالله با استقبال مخاطبان بویژه در فضای مجازی مواجه شده است.
وی در ادامه به بیان دیگر آمارهای اخبار منتشر شده آموزش عالی پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد کل اخبار تولیدی منتشر شده در وب سایت وزارت علوم در سال‌های ۹۷ و ۹۸، بیش از ۷ هزار عنوان خبر و گزارش بوده که نزدیک به ۶۰ درصد آنها به بازتاب دستاوردهای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری اختصاص یافته است. در این خصوص سیاست اطلاع رسانی وزارت علوم گذر از اخبار کلیشه‌ای و رسمی و حرکت به سمت انتشار و بازنمایی گزارش‌های مربوط به دستاوردهای تأثیرگذار وزارت عتف، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور است.
به گفته عبداللهی ن‌ژاد، “انتشار خبرنامه آموزش عالی” به صورت الکترونیک و با محوریت تولید محتوای حرفه‌ای از دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاه‌ها و مؤسسات یکی از اقدامات خوب یک سال گذشته در اداره کل روابط عمومی وزارت علوم بوده که بیش از پیش بر بازتاب دقیق و درست دستاوردهای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی متمرکز است و تاکنون ۹ شماره از آن منتشر شده است.
مشاور وزیر علوم با اشاره به اقدامات روابط عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور در دوران بحران کرونا گفت: در سه ماه اخیر با همکاری روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور و تولید محتواهای مناسب از دستاوردهای گرانسنگ بدست آمده در تشخیص، پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ هم مسئولان و هم افکار عمومی بیش از پیش به جایگاه و مرجعیت نهاد علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور در حل مشکلات و معضلات اساسی مردم پی برده‌اند و در این مسیر قطعاً همکاری رسانه‌های کشور از جمله صدا و سیما مؤثر بوده است.
عبداللهی نژاد با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مراکز روابط عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور برای ارتقای مهارت حرفه‌ای همکاران روابط عمومی اظهار داشت: «کارگاه‌های آموزشی مصوب شده در خصوص موضوعاتی همچون تهیه و تنظیم خبر، سوژه یابی در رسانه‌ها، کارگاه آموزشی نگارش لید، آشنایی با پلتفرم‌های رسانه‌های جدید و شیوه‌های توزیع محتوا در آن، آشنایی با نرم افزارهای ویراش عکس و فیلم، عکاسی با تلفن همراه؛ اصول و تکنیک، اصول، سبک‌ها و شیوه‌های تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مجازی بوده است.”
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در خصوص فعالیت‌های مناطق دهگانه کشور نیز به برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مناطق ۱۰و۶،۵،۳،۲، برگزاری ۵۳ مورد نشست استانی و ۴۹ مورد برگزاری کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد.
وی به فعالیت‌های انجام شده در روابط عمومی وزارت علوم برای برگزاری جشنواره ملی روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با شعار دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز” اشاره کرد و گفت: با وجود اقدامات انجام شده قرار بود این جشنواره سراسری روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه برگزار شود اما به خاطر شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا به تعویق افتاد. انشاالله اگر روند به همین گونه پیش رود سعی داریم این جشنواره را در اواخر خردادماه با حضور وزیر علوم و تعدادی از مسئولان ارشد کشور به میزبانی وزارت علوم برگزار کنیم.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در پایان و به عنوان جمع بندی اظهار داشت: «خوشبختانه با توجه به چالش‌های فراوانی که کشور و دولت در سه سال اخیر پشت سرگذاشته است دستاوردها بیشتر از کمبودها بوده است. در این میان آموزش عالی کشور نیز دوران پر چالشی را سپری می‌کند اما با توجه به میزان چالش‌ها می‌توان گفت دستاوردهای موفقیت آمیزی در این عرصه نصیب ایران عزیز شده است.
وی اضافه کرد: فعالیت حرفه‌ای روابط عمومی در خانواده بزرگ آموزش عالی و اطلاع رسانی مطلوب‌تر، دقیق‌تر و باکیفیت تر قطعاً جایگاه روابط عمومی‌ها را در نظر مسئولان دولتی و مردم تغییر خواهد داد.

  روابط عمومی دانشگاه صنعتی سیرجان