شرح وظایف حراست

مدیریت حراست دانشگاه در راستای حفاظت و حراست از ارزشهای والای نظام ، حفظ نظم و انسجام در مجموعه دانشگاه و جلوگیری از انحراف و تخلف در امور اجرایی و دیگر زمینه ها ، ایجاد شده است . مدیریت حراست دانشگاه  به منظور حفظ اصول و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ترویج فرهنگ خدمت‌گزاری و مسئولیت‌پذیری در برابر مردم، استقرار نظام شایسته‌سالاری و رعایت قوانین و مقررات، تعامل و همکاری با مدیران براى تحقق اهداف سازمانی، تلاش مجدانه برای شناسایی فرصت‌ها، آسیب‌ها و عوامل تهدیدکننده سازمان و پیش‌گیری از به‌روز عوامل تهدید و در نهایت اهتمام به تحقق حراست اثرگذار، تصمیم‌ساز و پاسخگو، با برخورداری از چهار اداره شامل اداره حفاظت پرسنلی، اداره حفاظت فناوری اطلاعات، اداره حفاظت  اسناد و مدارک و اداره حفاظت فیزیکی (انتظامات) فعالیت می‌نماید.

سه نقش اساسی برای حراست مورد نظر است:

 نقش هشدار دهنده و پیشگیری

 نقش اصلاح کننده و درمان

 نقش جدا کننده از سیستم    

 حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن است که بر اساس ماده واحده قانون مصوب ۶۹/۲/۱۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام و تشکیلات سازمانی خاص تشکیل شده است .     حراست به عنـوان مشاور امین ، چشم مدیر در هر سازمان و وزارتخانه با توجه با اشـراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد ، می تواند در تصمیم سازی و پیشرفت مجموعه تحت نظارت تاثیر اساسی داشته باشند .    

  • حفاظت از اطلاعات پرسنلی، اسناد، اماکن و محیط‌های تحت پوشش به‌منظور جلوگیری از هرگونه تهدید و خطرات احتمالی
  • ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی به ریاست دانشگاه • تهیه شناسنامه محیطی، جمع‌بندی اخبار و تنظیم گزارش‌های لازم
  •  پیش‌بینی و پیش گیری از تحرکات غیرقانونی در دانشگاه
  • تهیه طرح‌های حفاظتی و صدور دستورالعمل‌های حفاظتی و آموزش پرسنل برای حفظ و نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده و نظارت بر حسن انجام آن
  • تهیه طرح‌های حفاظتی و صدور دستورالعمل‌های حفاظتی اماکن و نظارت بر عملکرد اداره حفاظت فیزیکی و انتظامات
  • صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم برای پیش گیری از هرگونه سوء‌استفاده و جعل
  • ایجاد بایگانی و دبیرخانه محرمانه برای ثبت و صدور کلیه نامه‌های طبقه‌بندی شده دستگاه
  • نظارت بر رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی در خصوص نصب و توسعه شبکه‌های موجود در دانشگاه
  • برنامه ریزی ، سازماندهی و نظارت و هدایت کلیه فعالیتها و اقدامات تامینی امنیت جهت جلوگیری از دسترسی عوامل غیرمجاز به پرسنل ، تاسیسات و اسناد و مدارک
  • پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع- تحصن- اعتصاب- اغتشاش و تظاهرات
  • جمع آوری اخبار و اطلاعات و احاطه اطلاعاتی ، کسب و پرورش اطلاعات اخبار محیط اعم از سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی

بررسی و تعیین رده حراستی افراد جهت دسترسی به اسناد طبقه بندی شده و انعکاس به مدیریت دستگاه مراجع ذیصلاح .

  • تعیین پست های مشاغل حساس دانشگاه

اعلام صلاحیت عمومی شاغلین جهت تصدی پست های مشاغل حساس و داوطلبان اشتغال ، انتقال و ماموریت به دانشگاه .

  • بررسی در مورد متقاضیان دریافت سلاح با همکاری دستگاههای ذیصلاح
  • صدور کارت شناسایی و هویت بخشی سازمانی با اساتید ، کارکنان، دانشجویان
  • نظارت و مراقبت بر اجرای امور مربوط به حراست اخبار، اسناد، پرسنل
  •  برنامه ریزی و اجرای طرح حفاظت شخصیت ها درصورت بررسی و لزوم و تعیین سطوح حفاظتی با هماهنگی مراجع ذیصلاح
  • اجرای طرحهای آموزشی مربوط به حراست بر اساس دستور العمل های صادره در حوزه امنیت و حفاظت
  • پیشنهاد و اجرای طرحهای حراستی و حفاظتی متناسب با شرایط خاص .
  • انجام امور مربوط به بی¬سیم و دیگر امور امنیتی در تسریع امور اطلاع رسانی و حفاظت گفتار
  •   انجام امور مربوط به دوربین های مدار بسته و نظارت مستمر بر ساختمانها ، تاسیسات ، مخابرات و افراد
  •  مدیریت در امر حفاظت فیزیکی و رسیدگی به مشکلات مربوطه
آخرین ویرایش: 1404/08/08