مدیریت حراست دانشگاه در راستای حفاظت و حراست از ارزشهای والای نظام ، حفظ نظم و انسجام در مجموعه دانشگاه و جلوگیری از انحراف و تخلف در امور اجرایی و دیگر زمینه ها ، ایجاد شده است . مدیریت حراست دانشگاه به منظور حفظ اصول و ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ترویج فرهنگ خدمتگزاری و مسئولیتپذیری در برابر مردم، استقرار نظام شایستهسالاری و رعایت قوانین و مقررات، تعامل و همکاری با مدیران براى تحقق اهداف سازمانی، تلاش مجدانه برای شناسایی فرصتها، آسیبها و عوامل تهدیدکننده سازمان و پیشگیری از بهروز عوامل تهدید و در نهایت اهتمام به تحقق حراست اثرگذار، تصمیمساز و پاسخگو، با برخورداری از چهار اداره شامل اداره حفاظت پرسنلی، اداره حفاظت فناوری اطلاعات، اداره حفاظت اسناد و مدارک و اداره حفاظت فیزیکی (انتظامات) فعالیت مینماید.
سه نقش اساسی برای حراست مورد نظر است:
نقش هشدار دهنده و پیشگیری
نقش اصلاح کننده و درمان
نقش جدا کننده از سیستم
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن است که بر اساس ماده واحده قانون مصوب ۶۹/۲/۱۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام و تشکیلات سازمانی خاص تشکیل شده است . حراست به عنـوان مشاور امین ، چشم مدیر در هر سازمان و وزارتخانه با توجه با اشـراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد ، می تواند در تصمیم سازی و پیشرفت مجموعه تحت نظارت تاثیر اساسی داشته باشند .
- حفاظت از اطلاعات پرسنلی، اسناد، اماکن و محیطهای تحت پوشش بهمنظور جلوگیری از هرگونه تهدید و خطرات احتمالی
- ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی به ریاست دانشگاه • تهیه شناسنامه محیطی، جمعبندی اخبار و تنظیم گزارشهای لازم
- پیشبینی و پیش گیری از تحرکات غیرقانونی در دانشگاه
- تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای حفاظتی و آموزش پرسنل برای حفظ و نگهداری اسناد طبقهبندی شده و نظارت بر حسن انجام آن
- تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای حفاظتی اماکن و نظارت بر عملکرد اداره حفاظت فیزیکی و انتظامات
- صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم برای پیش گیری از هرگونه سوءاستفاده و جعل
- ایجاد بایگانی و دبیرخانه محرمانه برای ثبت و صدور کلیه نامههای طبقهبندی شده دستگاه
- نظارت بر رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی در خصوص نصب و توسعه شبکههای موجود در دانشگاه
- برنامه ریزی ، سازماندهی و نظارت و هدایت کلیه فعالیتها و اقدامات تامینی امنیت جهت جلوگیری از دسترسی عوامل غیرمجاز به پرسنل ، تاسیسات و اسناد و مدارک
- پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع- تحصن- اعتصاب- اغتشاش و تظاهرات
- جمع آوری اخبار و اطلاعات و احاطه اطلاعاتی ، کسب و پرورش اطلاعات اخبار محیط اعم از سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی
بررسی و تعیین رده حراستی افراد جهت دسترسی به اسناد طبقه بندی شده و انعکاس به مدیریت دستگاه مراجع ذیصلاح .
- تعیین پست های مشاغل حساس دانشگاه
اعلام صلاحیت عمومی شاغلین جهت تصدی پست های مشاغل حساس و داوطلبان اشتغال ، انتقال و ماموریت به دانشگاه .
- بررسی در مورد متقاضیان دریافت سلاح با همکاری دستگاههای ذیصلاح
- صدور کارت شناسایی و هویت بخشی سازمانی با اساتید ، کارکنان، دانشجویان
- نظارت و مراقبت بر اجرای امور مربوط به حراست اخبار، اسناد، پرسنل
- برنامه ریزی و اجرای طرح حفاظت شخصیت ها درصورت بررسی و لزوم و تعیین سطوح حفاظتی با هماهنگی مراجع ذیصلاح
- اجرای طرحهای آموزشی مربوط به حراست بر اساس دستور العمل های صادره در حوزه امنیت و حفاظت
- پیشنهاد و اجرای طرحهای حراستی و حفاظتی متناسب با شرایط خاص .
- انجام امور مربوط به بی¬سیم و دیگر امور امنیتی در تسریع امور اطلاع رسانی و حفاظت گفتار
- انجام امور مربوط به دوربین های مدار بسته و نظارت مستمر بر ساختمانها ، تاسیسات ، مخابرات و افراد
- مدیریت در امر حفاظت فیزیکی و رسیدگی به مشکلات مربوطه